-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:1404 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:16

مختصات انساني كه داراي شخصيت سالم است، چيست؟
1ـ با پذيرش يك مذهب قابل قبول عقلي و وجداني حيات خود را با ايمان به يك هدف اعلي كه در آية «أِنّالِلّهِ وَ أِنّا أِلَيْهِ راجِعونَ» آمده است، قابل توجيه و تفسير مي‎نمايد.
2ـ علم را به عنوان يكي از بهترين وسائل ارتباط با واقعيات تلقي مي‎نمايد، نه وسيله تورم خود طبيعي.
3ـ آنچه را با دلائل قطعي به دست آورده است، علم به حساب مي‎آورد و اگر كمترين احتمال در مقتضاي دليل يا دلائل برخلاف مدعا باشد، مدعا را به عنوان يك حقيقت كشف شده به وسيلة علم منظور نمي‎كند.
4ـ با به وجود آمدن انگيزه‎هاي صحيح براي هر يك از تصور و تصديق و ايمان و اعتقاد و تجسيم و انديشه و تعقل و فعاليت وجداني و محبت و پذيرش فرهنگي و تمدني، و صدها حقيقت ديگر در يك نظام (سيستم باز) عكس‎العملي صحيح در برابر همان انگيزه در او ايجاد مي‎گردد. همچنين در موارد ديگر كه شخصيت سالم با داشتن هر دو استعداد درك و عمل در جريان «تأثير و تأثر قانوني» قرار مي‎گيرد.
5ـ صبر و تحمل در برابر حوادث ناگوار و شكيبايي در مقابل لذائذ تباه كننده از اساسي‎ترين امتيازات عالي شخصيت سالم است.
6ـ امانت الهي تلقي كردن قدرت در همة اشكالش، به سود جامعه و دفع ضرر از آن، از عظمت‎هاي بسيار بااهميت شخصيت سالم است.
7ـ احساس وحدت عالي با همة افراد انساني در آهنگ خلقت، احساسي است كه ارزش آن را با كميت‎هاي معمولي نتوان تعيين نمود.
8ـ احساس حركت و تحول تكاملي دائمي براي ورود به ابديت، از نظر اهميت براي شخصيت سالم از ضرورتهاي اوليه است:
اي مقيمان درت را عالمي در هر دمي
رهروان راه عشقت هر دمي در عالمي

9ـ گذشت ساليان عمر نه تنها براي شخصيت سالم اندوهبار نيست، بلكه بدان جهت كه هر لحظه كه مي‎گذرد، به مقدار همان لحظه به ديدار خداوند هستي‎آفرين كه در بارگاهش را به روي بندگانش گشوده است، نزديك‎تر مي‎گردد، بر انبساط و نشاطش افزوده مي‎گردد.
10ـ شخصيت سالم آن حقيقت فعال دائمي است كه هر گامي كه در اقيانوس زندگي برمي‎دارد، هم يك گام به ساحل كه عرصة ديدار خداونديست نزديكتر مي‎گردد و هم، با آن گام موجي از حقيقت را كه در همان اقيانوس وجود دارد، درمي‎يابد.

ترجمه و تفسير نهج‎البلاغه ج 26
آية الله محمدتقي جعفري

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.